Wszyscy słyszeliśmy przerażające historie o ludziach biznesu popełniających kulturowe faux pas w innych krajach - od nieprzestrzegania zwyczajów związanych z powitaniami, po niewłaściwą interpretację gestów dłoni i wręczanie nieodpowiednich prezentów.
Jeśli więc Twoja organizacja planuje eksport na nowy rynek zagraniczny, chcesz zrobić dobre wrażenie - a to oznacza konieczność zrozumienia kultury biznesowej i etykiety obowiązującej w danym kraju lub regionie.
Dlaczego etykieta biznesowa jest ważna?
Etykieta biznesowa wyznacza ramy, w których wszyscy muszą się poruszać. Tworzy środowisko, w którym różne grupy ludzi mogą pracować razem i współpracować, co pozwala im skupić się na wykonywanej pracy bez żadnych nieporozumień. Przestrzeganie etykiety biznesowej obowiązującej w danym regionie jest oznaką profesjonalizmu, chęci prowadzenia interesów, szacunku dla kultury i wrażliwości danego kraju oraz chęci wywarcia pozytywnego wrażenia.
Niestety, jak widać na powyższych przykładach, nie istnieją żadne utrwalone w kamieniu zasady międzynarodowej etykiety biznesowej. Podejście do biznesu różni się znacznie w poszczególnych krajach i regionach, a na jego kształt w dużym stopniu wpływają kultura, zwyczaje i tradycje. Jeśli dodać do tego przekonania religijne i polityczne, można zrozumieć, dlaczego tak ważne jest, aby dobrze poznać kulturę biznesową danego kraju, jeśli chce się odnieść sukces w tym regionie.
Na jakie czynniki należy zwracać uwagę?
Globalizacja spowodowała, że niektóre zwyczaje (zwłaszcza zachodnie) przyjęły się w innych regionach. Na przykład, witanie się z ludźmi biznesu z różnych kultur może być polem minowym. Czy podawać rękę, całować w oba policzki, a może nawet uściskać niedźwiedzia? Może to prowadzić do bardzo niezręcznych sytuacji, w których nikt tak naprawdę nie wie, co robić.
Poza pozdrowieniami, warto wziąć pod uwagę kilka innych czynników:
Punktualność - w niektórych krajach byciepunktualnym jest postrzegane jako niezbędne, a w innych jako zbyt gorliwe.
Starszeństwo i hierarchia - kto pierwszy siada, kto ostatni wychodzi, kto prowadzi dyskusje?
Kontakt fizyczny i bliskość fizy czna - w niektórych krajach przestrzeń osobista ludzi nie stanowi problemu, podczas gdy w innych zbytnie zbliżanie się jest niestosowne.
Dawanie prezentów - w wielu kulturach oczekuje się wymiany prezentów, często od obu stron lub przynajmniej od gościa do gospodarza. W innych regionach prezenty mogą być źle odebrane jako łapówka, dlatego warto wiedzieć, co jest dopuszczalne.
Dress code - na szczęście mamy profesjonalny uniform "garnitur", który wykracza poza większość granic. Jednak wiedza o tym, kiedy należy zdjąć krawat lub podwinąć rękawy, jest przydatna, zwłaszcza gdy pracujemy w zagranicznym biurze.
Tabu kulturowe - wiele tabu ma związek z religią lub polityką; dobre zrozumienie etnicznej przynależności kraju, jego historii i poglądów politycznych pomoże uniknąć potencjalnie żenujących błędów.
Ksenofobia - na niektórych rynkach zagranicznych trudniej jest prowadzić interesy ze względu na stosunek do obcokrajowców. Niezbędna jest świadomość tego faktu oraz porady ekspertów dotyczące sposobów dotarcia do nich i pokonania tych trudności.
Etyka - należy również zrozumieć standardy, jakich oczekuje się od firm w wybranym kraju. W niektórych regionach ważne są takie czynniki, jak społeczna odpowiedzialność biznesu, a wiele krajów zajmuje oczywiście bardzo zdecydowane stanowisko wobec korupcji i łapówkarstwa.
Jak uzyskać wskazówki dotyczące etykiety biznesowej w wybranym regionie?
Jak zawsze, Internet zawiera wiele informacji na temat prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych. Pierwszym krokiem może być przeszukanie przewodników GOV.UK po krajach eksportujących, aby uzyskać przegląd wyzwań, potencjału wzrostu i możliwości w wybranym regionie. UK Trade and Investment (UKTI) posiada wiele zasobów internetowych dla firm chcących rozwijać swoją działalność za granicą, a także praktyczne wsparcie w ramach usług eksportowych.
Jeśli chcieliby Państwo uzyskać informacje na temat konkretnego kraju lub regionu, zwłaszcza w odniesieniu do tłumaczenia komunikacji biznesowej w odpowiedni i wrażliwy kulturowo sposób, prosimy o kontakt pod adresem info@comtectranslations.com lub telefonicznie pod numerem + 44 (0) 1926 335 681.