img

Absolutnie najlepszy sposób na naukę gramatyki (bez względu na język docelowy)

Jeśli masz w rodzinie małe dzieci, spróbuj tego eksperymentu:

Zapytaj je, jaka jest "liczba mnoga" słowa "pies".

Prawdopodobnie będą się na ciebie gapić z szeroko otwartymi oczami przez kilka sekund, nie mając pojęcia, o czym mówisz.

Teraz powiedz to.

"Udawaj, że mam jednego psa". "Jeśli dostanę jeszcze jednego, będę miał dwa..."

W momencie, gdy złapią, założę się o wszystko, że uśmiechną się i krzykną "DOGS!".

Więc, co się tutaj stało? Technicznie rzecz biorąc, te dwa pytania miały dokładnie taką samą odpowiedź.

Jak dziecko może z taką łatwością stworzyć rzeczownik w liczbie mnogiej, skoro nie ma pojęcia, co to w ogóle jest "liczba mnoga"?

Odpowiedź leży w często niezauważalnym podziale w zdolnościach uczenia się mózgu. Podział ten, gdy go zrozumiesz, może pomóc Ci wykorzystać Twój mózg w najbardziej efektywny sposób, dzięki czemu będziesz wiedział, jak uczyć się gramatyki ze względną łatwością.

Dzisiaj, mam zamiar pomóc Ci zrobić właśnie to.

Zanurzmy się.

Jak dzieci mogą używać gramatyki, nie wiedząc, co to jest gramatyka?

Wróćmy do pytania postawionego przez nasz początkowy eksperyment.

Jak dzieci mogą poprawnie powiedzieć, jaka jest liczba mnoga "psa", jeśli nawet nie rozumieją, co to jest "liczba mnoga"?

Jakkolwiek zaskakująco to brzmi, nie jest to anomalia.

Poproś dziecko (dosłownie) o "odmienienie czasownika" lub "określenie bezpośredniego przedmiotu zdania", a będzie równie zagubione, mimo że obie te rzeczy robi setki razy dziennie.

Więc znowu jesteśmy zmuszeni zapytać "jak dziecko może mówić płynnie po angielsku, włosku, polsku (lub w jakimkolwiek innym języku) bez znajomości pojęć gramatycznych?

I jeszcze bardziej irytujące "Jeśli dziecko może mówić językiem natywnie bez całej tej skomplikowanej nauki gramatyki, to dlaczego ja, funkcjonujący dorosły, zmagam się z językiem po spędzeniu niezliczonych godzin z głową w książkach gramatycznych?".

Odpowiedzi na te pytania ujawniają istnienie dwóch zupełnie różnych form nauki gramatyki, jednej, która jest wysoce efektywna, i drugiej, która jest wysoce nieefektywna, przynajmniej w większości przypadków.

Pierwsza forma, którą stosują dzieci, nazywana jest uczeniem się implicite. A druga, którą stosują (i przez którą często cierpią) dorośli, nazywana jest uczeniem się jawnym.

Uczenie się ukryte oznacza uczenie się poprzez ekspozycję i interakcję, angażowanie się w znaczącą komunikację w pozytywnym środowisku emocjonalnym.

To właśnie robią dzieci, i to nieustannie, przez całe lata.
Uczenie się w sposób wyraźny oznacza uczenie się poprzez wiele bezpośrednich instrukcji, wykładów, czytanie podręczników i zawiłych pisemnych wyjaśnień. To właśnie robią młodzi ludzie i dorośli, w szkole średniej, na studiach i później.

Uczenie się jawne jest praktycznie dokładnym przeciwieństwem uczenia się ukrytego, a wyniki pokazują to, szczególnie w przypadku uczenia się umiejętności, takich jak języki.

Człowiek, który potrafił uczyć się umiejętności, ale nie faktów

Teraz, do tego momentu, możesz nie być przekonany.

"Uczenie się niejawne" i "uczenie się jawne" mogą brzmieć jak wymyślne terminy techniczne używane do opisania tego, co jest zasadniczo tą samą rzeczą: uczenia się.

Ale nie, zaufaj mi. Różnica między "uczeniem się ukrytym" a "uczeniem się jawnym" jest ogromna i jest to coś, co naukowcy bezpośrednio zaobserwowali na własne oczy, w działaniu.

Pozwól, że opowiem Ci pewną historię:

W 1953 roku, człowiek znany nauce jako H.M. (nie mylić z gigantem odzieżowym H&M) miał usuniętą dużą część mózgu z powodu problemów zdrowotnych. W szczególności, stracił on swoją amygdalę i hipokamp, wraz z kilkoma innymi kluczowymi elementami mózgu.

W rezultacie H.M. nie pamiętał faktów. Mógł zjeść śniadanie, a pięć minut później zapomnieć, że to się stało. Mógł odbyć całą rozmowę z nieznajomym, a potem szybko zapomnieć, że ta osoba w ogóle istniała.

Mimo to, H.M. pamiętał pewne rzeczy. Nie fakty, nie wydarzenia, ale umiejętności. Można go było nauczyć poruszania się w labiryncie, albo rysowania wzoru na kartce, patrząc w lustro, a on za każdym razem robił to coraz lepiej i szybciej.

Nie pamiętałby, że kiedykolwiek uczył się tego labiryntu lub śledził ten wzór, ale coś w jego mózgu zachowało tę praktykę. Mógłby nadal rozwijać umiejętności, tak jak ludzie o normalnych mózgach, choć nie byłby w stanie świadomie rozpoznać, że już kiedyś je wykonywał.

Mówiąc krótko, H.M. mógł się uczyć w sposób ukryty, ale nie jawny. Nie miał pamięci do faktów i wydarzeń, ale poproś go o wielokrotne ćwiczenie jakiegoś zadania, a będzie w stanie się w nim doskonalić, tak jak ty i ja.

Historia H.M. pomogła naukowcom dowiedzieć się, że uczenie się implicite i explicite to zupełnie różne procesy, które zachodzą w oddzielnych częściach mózgu. Jako istoty ludzkie, opieramy się na obu w różnych momentach, a czasami razem, ale nadal pozostają one od siebie oddzielone.

Jak uczyć się gramatyki poprzez uczenie się implicite i explicite?

Ok. Wracając do teraźniejszości.

Podzieliłem się z Tobą dziwną, ale prawdziwą historią H.M., abyś mógł zacząć myśleć o swoim mózgu w kategoriach uczenia się implicite i explicite. To, jak używasz każdego z nich, definiuje Twoje wyniki w nauce języka.

Więc... co to oznacza dla Ciebie i sposobu, w jaki uczysz się gramatyki?

Po pierwsze, omówmy pokrótce sposoby, w jakie możesz wykorzystać uczenie się niejawne, aby efektywniej uczyć się gramatyki języka docelowego.

  1. Masowa ekspozycja. Musisz wystawiać się na język docelowy tak często, jak tylko możesz. Im więcej masz kontaktu z tekstami, nagraniami audio i wideo, tym lepiej. Czytaj i słuchaj tak dużo autentycznego języka, jak tylko możesz.
  2. Zrozumiały wkład. Kiedy wybierasz materiał do masowej ekspozycji, zacznij od rzeczy, które w większości jesteś w stanie zrozumieć. Wydaje się to oczywiste, ale tak nie jest. Jeśli angażujesz się w materiał, który słabo rozumiesz i który nie ma żadnych innych środków wsparcia (jak lista słownictwa na końcu, tłumaczenie, czy notatki gramatyczne), porzuć go.
  3. Znacząca interakcja z ludźmi. Tak jak wczesne doświadczenia dzieci wypełnione są niezliczonymi interakcjami z rodzicami i bliskimi, tak i Ty powinieneś spróbować wypełnić swoją naukę języka znaczącym czasem spędzonym z przyjaciółmi, korepetytorami i partnerami językowymi. W dzisiejszych czasach nie jest zbyt trudno nawiązać nowe znajomości online, więc nawet jeśli nie możesz spotkać się osobiście, masz możliwość połączenia się przez Skype lub Zoom.
  4. Przeżyj tak wiele doświadczeń, jak to tylko możliwe. Jeżeli chcesz nauczyć się języka w naturalny sposób, musisz żyć tym językiem. Oznacza to, że po tym jak spędzisz trochę czasu "ślęcząc nad książkami", powinieneś wyjść i spróbować używać i doświadczyć języka w prawdziwym świecie. Podróżuj, bierz udział w spotkaniach, chodź na piesze wycieczki, chodź do kina. Spróbuj doświadczyć jak najwięcej z życia, ale poprzez swój język docelowy.
  5. Daj się ponieść emocjom. Emocje odgrywają kluczową rolę w sposobie, w jaki zapamiętujemy rzeczy, nawet zasady gramatyczne. Upewnij się, że większość czynności, które wykonujesz w swoim języku docelowym to rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność, są interesujące i mają wpływ na emocje.

Przyjrzyjmy się teraz, co możesz zrobić, jeśli chodzi o naukę bezpośrednią:

  • Używaj książek do gramatyki, ale tylko jako odniesienie. Podręczniki gramatyki nie są przeznaczone do czytania od deski do deski. Zaglądaj do nich rzadko i tylko w celu szybkiego wyjaśnienia. Nie daj się wciągnąć w szczegóły techniczne i jeśli możesz, rób notatki własnymi słowami, aby lepiej zapamiętać najdrobniejsze szczegóły.
  • Ćwicz świadomość językową. Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak mówi, jakie słowa wybiera, jakie błędy popełnia, a nawet jakie ma rysy twarzy czy język ciała podczas mówienia. Rozwijanie świadomości błędów gramatycznych, które popełniasz podczas tworzenia języka, jest kluczowe, jeśli chcesz się poprawić.
  • Uzyskaj informację zwrotną. Podczas gdy możesz samemu wiele się dowiedzieć poprzez praktykę i okazjonalne zaglądanie do podręcznika gramatyki, nasza zdolność do zauważania rzeczy ma swoje granice. Niezwykle ważne jest, aby skonsultować się z native speakerami w celu uzyskania informacji zwrotnej na temat swoich błędów - ponieważ istnieją nawet błędy, o których nie wiesz, że je popełniasz!
  • Wdrażaj informację zwrotną. Otrzymanie informacji zwrotnej nie jest wystarczające. Musisz ją wdrożyć, aby się poprawić. Ile razy zdarzyło Ci się otrzymać jakąś korektę, a potem w kółko popełniać ten sam błąd? To dlatego, że Twoja wola doskonalenia gramatyki nie była wystarczająco silna. Musisz nieustannie dążyć do tego, aby nie powtarzać tych samych błędów. Często będzie Ci się to nie udawało, ale im więcej będziesz ćwiczył wdrażanie informacji zwrotnej, tym lepiej będziesz mówił.

Dlaczego potrzebujemy wyraźnego uczenia się, skoro uczenie się przez zrozumienie jest o wiele lepsze?

Ostatnia ważna uwaga.

Niektórzy ludzie uważają, że nie trzeba się uczyć gramatyki w ogóle. Wyrzuć książki, trzymaj się z dala od wszelkich wyjaśnień gramatycznych. Po prostu polegaj na zrozumiałych danych wejściowych.

Nie uważam, że jest to najlepszy sposób postępowania.

Myślę, że jako dorosły człowiek potrzebujesz pewnej ilości wyraźnych wyjaśnień gramatycznych. Ilość ta zależy głównie od "dystansu językowego" pomiędzy twoim językiem ojczystym a językiem docelowym.

Im bliższe są sobie dwa języki, tym więcej cech mają wspólnych. Włoch uczący się hiszpańskiego może nauczyć się tego języka bez potrzeby otwierania książki z gramatyką, po prostu dlatego, że hiszpański i włoski są tak podobne.

Włoch uczący się japońskiego, z drugiej strony, może potrzebować znacznie więcej czasu, aby dowiedzieć się, zarówno implicite jak i explicite, jak działa japońska gramatyka, biorąc pod uwagę, że języki te różnią się znacznie pod względem składni, słownictwa i morfologii.

I jeszcze jedno spostrzeżenie: im większa odległość pomiędzy twoim językiem ojczystym a językiem docelowym, tym więcej czasu zajmie ci przyswojenie tych wzorców gramatycznych w niezawodny sposób.

Bez względu na to, jak mądry i pilny jesteś, wiele razy zdarzy się, że zapomnisz jakiś wzór gramatyczny, dwa lub dziesięć. Jest to nieuniknione. Nawet jeśli przeczytasz i powtórzysz swoje notatki kilkanaście razy. Jako osoba ucząca się języka, niezwykle ważne jest, aby zrozumieć, że to jest ten moment w maratonie, w którym musisz wykazać się wielką wytrwałością, aby odnieść sukces. W przeciwnym razie możesz łatwo stracić motywację.

Rzeczywistość jest taka, że jako osoba dorosła potrzebujesz zarówno nauki ukrytej, jak i jawnej. Musisz znać zasady gry i musisz ćwiczyć i grać w tę grę. Obie te rzeczy wzajemnie na siebie oddziałują i wzajemnie się wzmacniają.

I jeśli się nad tym zastanowić, łuk twojej nauki powinien być podobny do tego, jaki przechodzi dziecko. Wszyscy wykształceni rodzimi użytkownicy języka przeszli przez fazę ukrytego uczenia się w domu, a następnie fazę wyraźnego uczenia się w szkole. Najpierw uczą się mówić w danym języku, a potem uczą się o nim w szkole.

Zasadą jest, że staraj się dzielić swój czas na uczenie się implicite i explicite zgodnie z zasadą Pareto: 80% czasu powinno być poświęcone na uczenie się implicite, a pozostałe 20% na uczenie się explicite.

Czas na zmianę strategii

Podsumowując, ważne jest, aby podkreślić, że ludzie przyswajają język najbardziej efektywnie poprzez proces zwany uczeniem się implicite. Przeciwny proces, zwany uczeniem się jawnym, jest skuteczny w zapamiętywaniu faktów i wydarzeń, ale mniej skuteczny w rozwijaniu umiejętności, takich jak język.

Jako dorośli, powinniśmy dążyć do uczenia się gramatyki głównie w sposób ukryty, ale powinniśmy również korzystać z narzędzi do uczenia się jawnego, aby pomóc nam wypełnić tę lukę, gdy zajdzie taka potrzeba.

Skup się na uczeniu się z surowego, autentycznego języka przez większą część swojej nauki, ale potem otwórz książkę do gramatyki w tych rzadkich momentach, kiedy potrzebujesz małego impulsu, aby pomóc sobie w zrozumieniu koncepcji. To pomoże Ci uczyć się w sposób, który w pełni wykorzysta cudowne zdolności Twojego mózgu do nauki!

Mariusz Ostrowski

Redakcja kolumbijczyk.pl

Zobacz również